Kalendarz
Wernisaż wystawy "Progress" w BWA w Rzeszowie
Serdecznie zapraszamy na wernisaż wystawy Elżbieta Grosseová "Progress" w rzeszowskim BWA.
KIEDY: 10 października 2024, godzina 18:00
GDZIE: Biuro Wystaw Artystycznych w Rzeszowie
Elżbieta Grosseová - urodziła się 4 listopada 1937 roku w Warszawie. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby w Metalu. Dyplom ukończenia uczelni otrzymała w 1966 roku. Po ukończeniu studiów pracowała dla słynnej uczelni artystycznej ŁAD. Czuje się obywatelką świata, chociaż w Polsce uważana jest za Czeszkę, w Czechach za Polkę. W 1972 roku przeprowadziła się na stałe do Czech. Mieszka i pracuje w Horomeřicach pod Pragą. W gronie rzeźbiarzy jest jedną z nielicznych żyjących kobiet, która osiągnęła światową sławę.
Jest członkinią Związku Artystów Plastyków Ceramików Unii Sztuk Plastycznych Republiki Czeskiej oraz Międzynarodowej Akademii Ceramicznej (AIC) w Genewie. Zdobyła 20 liczących się nagród w dziedzinie ceramiki, w tym w 1995 roku najważniejszą: Premio Aquisto w Faenzie. W 2022 roku otrzymała Złoty Medal Honorowy Zasłużony dla Kultury Polskiej od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zrealizowała ponad 50 wystaw indywidualnych, brała udział w 70 wystawach zbiorowych. W latach 1997 – 2006 prowadziła wykłady z rzeźby ceramicznej w 24 miejscach na kilku kontynentach. Od 2010 roku równolegle tworzy rzeźby z gliny i brązu oraz obrazy strukturalne. Jej prace znajdują się w zbiorach 100 muzeów na świecie. Rzeźby i obrazy Grosseovej są ozdobą w wielu prywatnych kolekcjach w Europie i poza jej granicami.
Progress
Obszary sztuki wyznaczone przez Elżbietę Grosseovą tworzą osobny wszechświat, swoiste uniwersum, którego artystka jest kreatorem. Esencją tego świata wydaje się być żywioł ziemi, podstawowa substancja, z której zbudowane są i do której nawiązują wszystkie dzieła jej sztuki. Czerpią one swą moc z siły planety i oddają ją tym niezwykłym rzeźbom. Są monumentalne, masywne, oddziałują skumulowaną energią na miarę potęgi żywiołu.
Działaniu sił natury, żywiołowi ziemi, wydaje się być poddana także materia rzeźbiarska sztuki Grosseovej. Powierzchnia rzeźb artystki bez względu na materiał - glinę czy odlew brązowy, uformowana jest na wzór materii organicznej. Jest niewygładzona, chropowata, wyczuwa się w niej ruch, który w ciągłym procesie przeobrażeń został zatrzymany w pewnym momencie, który możemy z włoska nazwać ,,non finito", bez ostatecznego zakończenia, jak w procesie przeobrażeń geologicznych, którym podlegają struktury naszego globu. Niektóre z realizacji monumentalnych nawiązują do zakrojonych na wielką skalę działań pochodzących jakby z wnętrza ziemi albo nawet do zachowanych do dziś z czasów prehistorycznych potężnych dzieł natury, które zakreślają magiczne obszary dla sztuki. Elżbieta Grosseová tworzy również rzeźbiarskie obrazy, które same w sobie są strukturami i fakturami fascynującymi artystkę. Swoje prace pokrywa czasem tlenkami żelaza, chromu, miedzi. Lubi eksperymentować.
Sztuka Elżbiety Grosseovej jest pewnego rodzaju kosmogonią. Na nowo próbuje przywoływać kolejne formy istnienia życia. Konstrukcje rzeźb artystki wywodzą się jakby z chaosu, z pierwotnej materii. Struktury jej rzeźb nawiązują do form natury bliskich ziemi. Twórczość Elżbiety Grosseovej jest zmysłowa i cielesna. Jest odczuciem natury, próbą przeniknięcia istoty życia i przekazania w materii sztuki jej niepojętych procesów: stawania się, istnienia i przemijania w niekończącym się biegu czasu. Jej wizja jest odkrywaniem tajemnicy istnienia i badaniem fundamentalnych praw bytu.
Joanna Mielech – kuratorka wystawy E.Grosseovej „Progress” w BWA w Jeleniej Górze